Niet-techneuten opleiden over big data

Big data-workshop bij uitgeverij Brill

big data-workshop

Brill is een geesteswetenschappelijke uitgever die al sinds 1683 bestaat. Hun specialismen zijn onder andere geschiedenis, godsdienst en talen; producten omvatten gedrukte en digitale tijdschriften, boeken en naslagwerken.

Landscape organiseerde een workshop big data voor Brill, als onderdeel van een teamdag.

Lees meer over de big data workshopkeyboard_arrow_right

Reeds 333 jaar verzamelt Brill data – de gegevens in alle boeken. Wat kan de uitgever daar nu mee? Brill ziet mogelijkheden in big data op het gebied van het ontdekken en ontsluiten van publicaties, denk hierbij aan het verrijken van data door een combinatie met externe resources, of het koppelen van een semantisch datamodel aan een interactieve interface.

Daarmee verandert het gebruik van de data. Eerst werd data gebruikt voor het uitgeven van een boek, in dit voorbeeld ook voor het maken van een semantisch model en een interface. Dit heeft impact op de processen binnen de organisatie, denk er bijvoorbeeld aan dat data op grote schaal moet worden verzameld en bewerkt, of dat er moet worden uitgezocht onder welke voorwaarden externe datasets gebruikt kunnen worden.

Bedrijfsprocessen & draagvlak

Het is niet eenvoudig bestaande processen aan te passen. Zeker niet als daarmee geld wordt verdiend en als er nog veel onduidelijk is rondom de nieuwe processen. Het is daarom belangrijk alle medewerkers bij de verandering te betrekken. Zo ontstaat er draagvlak. Sterker nog: medewerkers hebben vaak goede ideeën en zoeken manieren om die uit te voeren.

Mogelijkheden ontdekken

Een van de managers van Brill wilde graag aan zijn medewerkers de mogelijkheden laten zien van big data bij hun organisatie: wat is er mogelijk? Wat hebben we eraan? Wat moet er veranderen? Op zijn verzoek organiseerde Landscape, als onderdeel van een teamdag, een workshop big data.

Ga naar de website van Brillkeyboard_arrow_right

De workshop draaide om twee unieke cases

Brill en Landscape bedachten gezamenlijk het programma. Landscape heeft twee cases specifiek voor Brill uitgewerkt, die door Brill zijn gevalideerd.

Case 1 - Begrijp de gebruiker

Brill doet voornamelijk zaken met haar klanten: grote organisaties zoals universiteiten. De gebruikers zijn echter de onderzoekers van die universiteiten. Het is waardevol om te begrijpen waar deze gebruikers naar zoeken, of ze daarin slagen en welke pagina’s ze wel en niet interessant vinden. Ook is het interessant om te weten waarom potentiële klanten niet bij Brill terechtkomen en in welke onderzoeksgebieden er een toenemende interesse is. Hoe kan Brill snappen wat de gebruiker wil?

Case 2 - Geld verdienen met gratis informatie

De 21e eeuw wordt de informatie-eeuw genoemd. De gebruiker verwacht dat alle informatie eenvoudig op een plek beschikbaar is, ongeacht de bron. Bovendien is meer en meer informatie gratis beschikbaar, wat de kerntaak van een uitgever onder druk zet. Hoe maakt Brill de gebruiker blij met gratis informatie?

Om deelnemers uit de mind-set van hun dagelijkse werkzaamheden te krijgen, vond de workshop op een externe locatie plaats. Na de workshop was een lunch, gevolgd door een teambuildingactiviteit. De dag werd afgesloten met een borrel.

De workshop begon met een presentatie van de mogelijkheden en risico’s van big data. Vervolgens gingen de deelnemers aan de slag in groepen, waarbij we in een uur drie cases behandelden.

Om de deelnemers te laten ervaren hoe big data in de praktijk gaat, leerden de deelnemers ook hoe je twee datasets koppelt door middel van de programmeertaal SQL.

Het werken met een kaartspel stimuleert de creativiteit

Het is niet makkelijk om uit het niets te bepalen hoe big data aan dit probleem kan bijdragen. Daarom werken we met een intern ontwikkeld kaartspel met daarop verschillende datasets.

Elke kaart bevat een dataset en geeft uitleg over de mogelijkheden en consequenties die bij het gebruik daarvan komen kijken. We leggen begrippen als gestructureerdheid, persoonsgegevens, kosten en datatype uitgebreid uit.

Voorbeeldkaart

Het vervolg

De workshop werd afgesloten met een bespreking van de inzichten en ervaringen van de medewerkers. De belangrijkste punten werden genoteerd. Landscape maakte hiervan een poster, die nu bij Brill aan de muur hangt als tastbare herinnering en ter inspiratie.

Bekijk de posterkeyboard_arrow_right